Thursday, March 25, 2010

TERKINI - RUNDINGAN IR KES AMRAN

Kuala Lumpur - KEPAIM telah mendapatkan khidmat dari MTUC, memandangkan KEPAIM merupakan Gabungan Dengan MTUC bagi membantu ahli KEPAIM yang telah ditamatkan perkhidmatan pada 7hb. DIsember, 2009. KEPAIM sebagai penaung kepada ahli-ahli dan sentiasa membantu ahli-ahli dalam Perhubungan Perusahaan. Bagi ahli2 yang ditamatkan perkhidmatan dan memfailkan kes ke IR dikira masih lagi ahli menurut peruntukan dalam Akta Perhubungan Perusahaan.

Kes Amran bin Semaun merupakan kes di mana menurut undang-undang, adalah pekerja yang terkilan dengan keputusan Majikan menamatkan Perkhidmatan. Sehubungan dengan itu beliau telah memfailkan kerana terkilan tersebut. Kes beliau diklasfikasikan menurut Seksyen 20 akta Perhubungan Perusahaan di mana, pekerja terbabit merasakan terkilan dengan keputusan Majikan Menamatkan Perkhidmatan beliau. Menurut seksyen ini beliau berhak menuntut Mohon Mengembalikan Kerja. Kes beliau masih diperingkat Runding Damai dimana Pihak Majikan, Perayu dan KEPAIM serta dinilai oleh Pengarah IR Muar.

Keputusan Runding Damai tersebut, Pihak IR telah mengeluarkan notis dalam 14 hari supaya Pihak AIM menjelaskan keputusan samada menerima balik kerja atau sebaliknya. Selepas tempoh tersebut, sekiranya perayu( Amran ) masih tidak puashati dengan keputusan Majikan, beliau boleh mengemukan rasa terkilan kepada IR bagi merujuk kes beliau ke Mahkamah Perusahaan.

No comments:

Post a Comment