Wednesday, June 3, 2009

Tazkirah

Assalamualaikum Wr W.B.T

Bersyukur kehadrat Ilahi di atas limpahan kurniaannya dan rahmat yang mencurah2. Alhamdulillah

Ringkas Mafhum AlQuran Minggu Ini

" Dan Tidaklah aku ciptakan jin dan manusia itu KECUALI untuk beribadat ( Mengabdikan Diri) kepadaku" ALFURQAN

Ingat lah asal kejadian kita sebagai manusia yang di cipta oleh ALLAH untuk menghiasi muka bumi ALLAH ini dengan menjadi hamba yang Bertaqwa.

Justeru itu siapkan diri kita untuk menjadi hamba ALLAH yang sebenar2nya bukan hamba duit, bukan hamba pangkat bukan hamba dunia apatah lagi hamba nafsu.

Untuk mencipta ke makam TAQWA maka seharusnya kita mempersiapkan dulu jalan-jalannya yakni ILMU, AMAL dan IMAN. Jika Tiada ketiga-tiga elemen ini Makam TAQWA Sukar Di Capai...

" Menuntut Ilmu adalah wajib bagi setiap Mukmin" - AlHadis

Maka jangan sama-sekali dalam hidup anda sesibuk-mana pun anda sampai tiada ruang untuk menuntut ilmu . Jangan sama sekali. jangan dunia yang sementara ini menyebabkan anda susah dan terhina di akhirat yang kekal itu. Amal Tanpa ilmu adalah sesat dan tidak diterima oleh ALLAH. Tidak akan menjadi Iman seandainya Ilmu Tiada. Maka sayugialah kita sama-sama menuntut ilmu. Mari kita berlumba-lumba paksa diri kita menghadiri majlis ilmu, menyanyangi majlis ilmu, merindui majlis ilmu dan menyanyangi ilmuan2 serta pengajar ilmu.

Sesungguhnya besar fadhilatlah bagi mereka yang berada di dalam majlis ilmu yang rasulullah bandingkan sebagai Taman-Taman Syurga. Malaikat akan sentiasa mencatat nama penghuni Taman-taman Syurga ini (Majlis ilmu) untuk di serahkan kepada ALLAH.

Buat Sesuatu untuk Kehidupan Kekal anda.Menyesal disana sudah terlambat.

Renunglah wahai diriku dan semua insan

Hingga berjumpa lagi.............................Wallahuaklam

No comments:

Post a Comment